مقاله آموزشی «اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان»

28 ارديبهشت 1397
در ماه مبارك رمضان يروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلي غذايي (نان و غلات، ميوه و سبزي، گوشت و حبوبات، شير و لبنيات) ضروري است.

اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان:
1-پیروی از برنامه غذایی متنوع  و متعادل، شامل 4 گروه مواد غذایی
2- مصرف 3 وعده غذایی شامل افطار، شام و سحری

توصیه وعده غذایی در سحری:
-دارا بودن کالری به اندازه وعده ناهار در روزهای قبل از ماه رمضان
-استفاده از مواد غذایی پروتئینی: مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی و پروتئین های گیاهی  به دلیل دیرهضم بودن باعث کاهش گرسنگی در طول روز می شود.
-استفاده از گروه سبزی ها: سبزی ها باعث افزایش نگهداری آب و کاهش تشنگی در طول روز می شودند.

توصیه وعده غذایی افطار:
-افطاری یک وعده سبک و مختصر می باشد.
-لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر، میوه و سبزی، نان و غلات مانند شیربرنج و فرنی
-استفاده ازمواد غذایی آبکی مانند سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حلیم بدون روغن(حفظ تعادل آب و مواد معدنی)

توصیه وعده غذایی بین افطار و سحر:
-با توجه به ساعت صرف افطار و وعده سحری می توان از یک شام سبک بسته به وضعیت شخص و تمایل او استفاده کرد.
-مصرف انواع میوه به تدریج در فاصله بین این دو وعده در جهت تامین ویتامین ها و آب بدن توصیه می شود.

برخی از عادات نامطلوب غذایی در ماه مبارک رمضان:
-مصرف شیرینی هایی مثل زولبیا و بامیه در وعده افطار، بخصوص وعده سحر: باعث تحریک ترشح انسولین و کاهش یکباره قند و در نتیجه گرسنگی بیشتر می شود.
-مصرف چای به خصوص چای پررنگ در وعده سحری: باعث دفع آب و نمک های معدنی بدن و در نتیجه تشنگی بیشتر می شود.

واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی

 

فایل متن خبر:                                                                               


کلمات کلیدی:
تغذیه.ماه.رمضان     تغذیه.صحیح     واحد.بهبود.تغذیه     شبکه.بهداشت.دشتی    

تاریخ بروز رسانی:   28 ارديبهشت 1397

تعداد بازدید:   ۱

چاپ خبر |فايل متن خبر

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >